Om Botnestua

Postet av Botne Skiklubb den 24. Sep 2015

Botnestua er Botne Skiklubbs klubbhus og stolthet. Følgende utdrag er hentet fra Botne Skiklubbs 75-års beretning fra 1998.

Eget klubbhus var drømmen i mange år, og utover i 1970- og 1980-årene ble det systematisk satt av midler til finansieringen. Flere løsninger ble vurdert, men etter at det ble bygget trim- og lysløype i Botnemarka i 1980-81 ble det klart at det beste alternativet ville være å bygge huset ved porten til Botnemarka, ved lysløypa og med vidt utsyn over bygda og fjorden. Det ble forhandlet med grunneieren, avtalen med denne gikk i orden, i denne lå også en avtale om vei og parkeringsplass.

I 1980-årene var det bred politisk enighet om at et klubbhus burde være et flerbrukshus. På denne bakgrunn hadde plankomiteen i Botne Skiklubb for bygging av klubbhus flere møter med sentrale politikere i vår kommune. Planen var å bygge et klubbhus kombinert med barnehage i samme plan - et mye større hus enn det vi kjenner i dag. Barnehagen skulle eies og drives av Botne Skiklubb. Blant fagfolk i barnehagemiljøet oppsto det imidlertid motstand mot prosjektet. Et av argumentene var beliggenheten - tomten og stedet egnet seg ikke til barnehage. Planene om et flerbrukshus etter den opprinnelige modellen måtte skrinlegges.

Men ildsjelene i Botne Skiklubb gav seg ikke med dette. På årsmøtet 17/11-86 ble det gjort vedtak om bygging av klubbhus tilpasset klubbens eget bruk. Huset var kalkulert til 1.5 mill alt inkludert. Her sto klubbes ledelse og medlemmer overfor en stor arbeidsoppgave. Ved siden av egenkapital og tippemidler måtte det meste av arbeidet utføres som dugnad. Arbeidet startet 1/9-87, og dugnadsfesten ble holdt 29/12-88 i klubbhuset.

Samholdet, innsatsviljen og dugnadsånden i Botne Skiklubb kom ved denne anledning virkelig til sin rett. Det ble gjort nøyaktig registrering av dugnadstimer, og sluttregnskapet viste hele 5600 timer. Vi finner 75 navn på disse listene, og noen deltok 100 ganger.

I tillegg fikk vi god støtte fra lokale entrepenører og leverandører med materiell og innbo. Thorbjørn Larsen var en meget dyktig byggeleder - forøvrig ingen nevnt og ingen glemt. I november 1988 ble det første års møte holdt i eget hus, mens den offisielle innvielsen ble holdt i januar 1989. Drømmen var blitt virkelighet, vi hadde klart det!

Etter at huset sto ferdig fikk vi allikevel klarsignal for drift av barnehage i klubbens regi. Nå ble 2. etg. bygget om og tilpasset barnehagedrift. Thorbjørn Larsen utførte dette arbeidet, med god hjelp av 4-500 dugnadstimer fra medlemmene.

Hva Botnestua betyr for klubben og miljøet kan ikke vurderes høyt nok. Huset har kjøkken, møterom/festsal, garderober med dusjer og badstu, her er lagerrom og god plass ute. Nærheten til lysløypa og Botnemarka gjør at huset er meget godt egnet som samlingssted og utgangspunkt for trening og arrangement - beliggenheten skaper trivsel. Våre møter og arrangementer av mer festlig karakter foregår her - det er et samlingssted på tvers av gruppene. Huset leies også ut til private arrangementer, jubileer, konfirmasjoner, brylluper m.v. I 1996 ble det bygget til et kjølerom, noe som gjør huset enda bedre egnet til utleie.

Driften av barnehagen og utleien sikrer det økonomiske grunnlaget for driften av huset. Etter at alle kostnader er dekket fordeles overskuddet ut til gruppene i klubben som belønning for dugnadsinnsatsen under byggingen.

100 Kommentarer